حدود نیم قرن پیش در تاریخ ۲/۲/۱۳۴۸ انجمــن صنفی شرکتهای حمل ونقل بین المللی ایران با همـت و فعالیت سه شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی تأسیس گردید. در آن زمان شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانی انگشت شمار بوده و حمل و نقل برون مرزی کالا عمدتاً توسط فورواردرهای خارجی که نمایندگان یا دفاتری در ایران داشتند انجام می شد. این تجمع صنفی با نام “سندیکا” فعالیت خود را شروع و در تاریخ ۲۹/۶/۱۳۵۲ به عضویت سازمان جهانی فیاتا پذیرفته شد و به موجب اساسنامه، وظیفه هماهنگی و ارتقاء وضعیت و کیفیت کار اعضاء و در عین حال، وظیفه توزیع کارنه تیر را بر عهده داشت. بعد از انقلاب اسلامی ایران به دنبال سیاست دولت جمهوری اسلامی دایر بر بسط فعالیت و حمایت از شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی، تعداد این شرکتها افزایش یافته و به تبع آن تعداد اعضاء سندیکا نیز فزونی یافت. با تصویب قانون جدید تشکل های صنفی، نام سندیکا در سال ۱۳۷۴ به انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران تغییر و در سالهای بعد از انقلاب، اگرچه دامنه فعالیت انجمن گسترش یافته ولی موقعیت و میزان پذیرش آن در میان متولیان بخش حمل و نقل فراز و نشیب داشته و میان نگرشی منفی در سالهای اولیه تا قبول و پذیرش و احساس همکاری در سنوات اخیر در نوسان بوده است. با تغییر نگرش دولت مردان به نقش و اهمیت تشکلهای صنفی، انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی نیز در هر زمینه و تا سرحد مقدورات خود از همکاری و همیاری با متولیان بخش حمل و نقل و سازمانهای مرتبط با این فعالیت دریغ نکرده است. در حال حاضر شمار اعضاء انجمن از حدود ۶۰۰ شرکت نیز فراتر رفته است. از لحاظ طرحهای تضمین و پوشش بیمه های دسته جمعی میتوان ادعا نمود که انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران از زمره معدود انجمنها در سطح جهان است که توانسته است در زمینه های مهم و اساسی چون تضمین حقوق و عوارض گمرکی، مسئولیت مدنی حمل کنندگان و حقوق صادرکنندگان بارنامه و راهبارنامه (CMR) پوشش بیمه های مطلوب و مناسبی را برای اعضاء خود فراهم آورد. علاوه بر خدمات یاد شده، هیئت مدیره و کارشناسان انجمن خدمات مشورتی و رایزنیهای خود را در اختیار متولیان بخش حمل و نقل قرار داده و در تنظیم قوانین، آئین نامه ها، مقررات و دستورالعملهای مرتبط با حمل و نقل بین المللی سهیم بوده اند و امید دارند که در سایه همکاریها و مودتی که بین بخشهای دولتی و خصوصی پدید آمده است در کنار برنامه ریزان و سیاستگذاران بخش در ساماندهی و پیشبرد و ارتقاء سطوح کمی و کیفی خدمات حمل و نقل و سرمایه گذاریهای لازم، گامهای بلندتر و مؤثرتری را برداشته و به یاری ایزد منان موجبات کسب اعتبار و حیثیت روز افزون این حرفه و صنف را فراهم آورند. در حال حاضر خدمات انجمن در بخش آموزشی با برگزاری دوره ی متعدد فیاتا و فارغ التحصیلی بیش از ۱۰۰۰ مدیر شرکت از این انجمن از اعم فعالیت های آن بوده که در حال حاضر به عنوان نماینده رسمی سازمان فیاتا در منطقه نسبت به برگزاری دوره های آموزشی و توزیع بارنامه های فیاتا در کشور اقدام می نماید. از جمله خدمات دیگر به اعضاء توزیع برگ های تردد، بازید از دفاتر شرکتها، استفاده از راهنامه های (CMR) ، بارنامه های فیاتا، پوششهای بیمه ای آنان ، رفع اختلاف بین شرکتها و صاحبان کالا، تایید و یا تمدید پروانه فعالیت، اعزام مدیران به نشست ها و اجلاسهای داخلی و خارجی و با سازمانها و مراجع ذیربط و … در حال حاضر می باشد.