advertise

قیمت روز بنز 1924 و 2624 | غول‌های مایلر و زیرمایلر هنوز پادشاه جاده‌های ایران هستن؟


هنوز هم وقتی صدای موتور بنز 2624 و بنز 1924 توی جاده پیچیده می‌شه، دل هر راننده‌ای می‌لرزه! این غول‌های مایلر و زیرمایلر، با اینکه سن‌شون از خیلی از ماشین‌های صفر بیشتره، اما هنوزم پادشاه‌های بی‌رقیب جاده‌های ایران هستن. اما سؤال مهم اینه: قیمت واقعی این بنزهای افسانه‌ای چقدره؟ آیا ارزش خرید دارن؟ چرا این ماشین ها با عمر بالا و حداقل امکانات رفاهی هنوز پرطرفدار ترین کامیون های ایران هستند؟چرا راننده ها هنوز کامیون های بنز تک و بنز جفت را به کامیون های به روز و پرآپشن ترجیح میدهند؟

تاریخچه کامیون‌های بنز 1924 و 2624 در ایران | از واردات تا تولید داخلی

کامیون‌های بنز 1924 (تک‌محور) و بنز 2624 (جفت‌محور) از دهه ۴۰ شمسی وارد بازار حمل‌ونقل ایران شدند. این خودروهای آلمانی که در دسته کامیون‌های سنگین قرار می‌گیرند، به‌خاطر قدرت بالا، دوام بی‌نظیر، و عملکرد فوق‌العاده در جاده‌های صعب‌العبور به سرعت جای خود را در ناوگان باری ایران باز کردند.
در دهه ۱۳۶۰، با محدود شدن واردات، شرکت ایران‌خودرو دیزل (در آن زمان خاور) اقدام به مونتاژ و تولید داخلی این مدل‌ها کرد. نمونه‌های تولیدشده عمدتاً دارای موتورهای OM355 و گیربکس‌های ZF یا مرسدس بودند.  اصطلاح «مایلر» برای مدل 2628 و «زیرمایلر» برای مدل 2624 از همین دوران رایج شد. تفاوت این دو در توان موتور، محور محرک، ظرفیت بار و ابعاد شاسی بود.
امروزه با گذشت بیش از ۴۰ سال، بسیاری از این کامیون‌ها همچنان در معادن، پروژه‌های عمرانی، و حمل مصالح فعال هستند؛ نشان‌دهنده دوام افسانه‌ای برند بنز در ایران.


روند افزایش قیمت بنز تک و جفت (1924 و 2624) طی ده سال گذشته + نمودار تحلیل بازار+ قیمت روز

طی یک دهه گذشته، قیمت کامیون‌های بنز 1924 و 2624 به‌شدت افزایش یافته است. این رشد نه‌تنها به دلیل تورم و کاهش ارزش پول ملی، بلکه به دلیل کمیابی این مدل‌ها و افزایش تقاضای بازار کارکرده نیز بوده است. قیمت 2624 در مدل‌های صفر همواره رشد بیشتری نسبت به 1924 داشته، چون تقاضا برای ماشین‌های جفت‌محور در پروژه‌های عمرانی بیشتر است. این مدل‌ها به دلیل توان بالا، قدرت موتور و مقاومت شاسی، همیشه محبوب‌ترین کامیون دست دوم ایران بوده‌اند. 
در نمودار زیر، روند افزایش قیمت کامیون بنز 1924 و 2624 کمپرسی صفر از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ نمایش داده شده است. قیمت بنز 1924 کارخانه از حدود 760 میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ به ۴.۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴ رسیده (رشد بیش از ۵ برابری) و قیمت بنز 2624 کارخانه از ۱.۰۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۶.۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته (بیش از ۶ برابر) این افزایش در مجموع ناشی از :
1- افزایش شدید تقاضا برای ماشین‌های مقاوم در پروژه‌های عمرانی و معادن
2-کمیابی قطعات سالم و اصل باعث ارزش‌گذاری بیشتر روی ماشین‌های سالم شده
3-مدل‌های بازسازی‌شده یا موتور تعویضی معمولاً در بازه بالاتر از میانگین معامله میشوند
4-تحریم و افزایش تورم و انتظارت افزایش قیمتی به صورت سالیانه
در ادامه لیست قیمت روز بنز 2624 و 1924 کمپرسی و باری را به تفکیک و همچنین سری جدید کامیون بنز ایران خودرو یعنی بنز 2630 و 1930 مشاهده میکنید.

ماشین

قیمت (بر حسب تومان)

بنز تک 1930 باری 1404

4,200,000,000

قیمت بنز تک 1930 کمپرسی 1404

4,250,000,000

بنز تک 1924 باری 1404

3,800,000,000

بنز تک 1924 کمپرسی 1404

4,200,000,000

بنز 2630 باری 1404

6,150,000,000

بنز 2630 کمپرسی 1404

6,100,000,000

بنز 2624 باری 1404

6,300,000,000

بنز 2624 کمپرسی 1404

6,100,000,000

کدام سال ساخت‌های بنز ۱۹۲۴ و ۲۶۲۴ پرطرفدارتر هستند؟|جدول حدود قیمت بنز ۲۶۲۴ کمپرسی کارکرده

بیشترین تقاضا برای کامیون بنز 2624 و 1924 معمولاً برای مدل‌های بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵ است. علت اصلی محبوبیت مدل‌های این بازه:
1- بیشتر کامیون‌هایی که در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ وارد ایران یا مونتاژ شدند، بدنه و قطعات اصلی ساخت آلمان (Mercedes-Benz West Germany) بودند و دوام و کیفیت آنها زبان‌زد است.
2-پس از دهه ۷۰، تولیدات داخلی‌تر شدند و بسیاری از قطعات با نمونه‌های ضعیف‌تر جایگزین شدند. در حالی که مدل‌های قدیمی‌تر بیشتر اصالت فنی دارند.
3-مدل‌های بین ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵ با وجود کیفیت بالا، هنوز از قیمت‌های فضایی مدل‌های ۱۳۸۰ به بعد فاصله دارند.
4-این مدل‌ها معمولاً برای بازسازی اساسی خریداری می‌شوند، چون بدنه و شاسی سالم‌تری دارند، و خریداران آنها را اصطلاحاً "صفر می‌کنند".
مدل‌های بین ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ معمولاً قیمت بسیار بالاتری دارند به‌خصوص اگر بازسازی‌شده یا کم‌کارکرد باشند. مورد علاقه پیمانکارانی هستند که نمی‌خواهند وقت صرف بازسازی کنند و ماشین را برای کار فوری می‌خواهند. اما گاهی از نظر کیفیت ساخت نسبت به مدل‌های آلمانی‌ساز ضعیف‌ترند، چون درصد بیشتری از قطعات، ایرانی یا چینی جایگزین شده‌اند.
در ادامه، جدولی از قیمت‌های کامیون بنز ۲۶۲۴ زیرمایلر کمپرسی کارکرده ارائه می‌دهیم، به‌صورت بازه‌های ۵ساله از مدل ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۴ تا مدل ۱۴۰۴، بر اساس قیمت روز و به صورت تقریبی که می توانید با توجه به مدل ماشین قیمت تقریبی را محاسبه کنید ولی البته عواملی مانند تعویضی ها و وضعیت کلی بنز 2624 مد نظر شما بر قیمت تاثیر گذار است. همچنین می توانید برای خرید انواع کامیون بنز 2624 و 1924 با کارشناسان شاپور سنگین تماس بگیرید.

سال ساخت

حدود قیمت (بر حسب میلیارد تومان)

۱۳۵۰–۱۳۵۴

≈ ۲.۵

۱۳۵۵–۱۳۵۹

≈ ۲.۷–۲.۹

۱۳۶۰–۱۳۶۴

≈ ۳.۰–۳.۲

۱۳۶۵–۱۳۶۹

≈ ۳.۲–۳.۵

۱۳۷۰–۱۳۷۴

≈ ۳.۵–۳.۸

۱۳۷۵–۱۳۷۹

≈ ۳.۸–۴.۲

۱۳۸۰–۱۳۸۴

≈ ۴.۲–۴.۶

۱۳۸۵–۱۳۸۹

≈ ۴.۶–۵.۰

۱۳۹۰–۱۳۹۴

≈ ۵.۰–۵.۵

۱۳۹۵–۱۳۹۹

≈ ۶.۰–۶.۵

۱۴۰۰–۱۴۰۴

≈ ۶.۴–۶.۵+

مقایسه بنز 1924 با بنز 1930 و مقایسه بنز 2624 با بنز 2630

بنز تک سال ها با اسم بنز تک 1921 تولید میشد و سپس به بنز 1924 ارتقا یافت که تغییرات در قدرت موتور و گیربکس را شامل میشد. در سال 1404 شرکت ایران خودرو دیزل سری جدید کامیون بنز را رو نمایی کرد که در این سری کامیون بنز تک 1924 به بنز 1930 ارتقا یافته بود و کامیون جفت 2624 به بنز 2630 ارتقا یافته بود. این بار نیز مانند سری قبل تغییرات در موتور و گیربکس اتفاق افتاده و ترمز به سیستم های به روز تر مجهز شده است. در جدول های زیر مقایسه بنز 1924 و 1930 همچنین مقایسه بنز 2624 با 2630 را مشاهده میکنید که به صورت دقیق مشخصات فنی تغییر یافته را بیان کرده است.

ویژگی

بنز 2624

بنز 2630

موتور

OM355LA

OM442 V8 (توربودار)

قدرت موتور

۲۴۰ اسب بخار

۲۹۰–۳۰۰ اسب بخار

تعداد سیلندر

۶ خطی

۸ سیلندر V شکل

گیربکس

دستی ۶ دنده ZF

دستی ۱۶ دنده ZF یا Fuller

سیستم ترمز

دوبل کاسه‌ای، ABS

ترمز قوی‌تر، برخی مدل‌ها با ریتاردر

ویژگی

بنز 1924

بنز 1930

موتور

OM355LA

OM442 V8

قدرت موتور

۲۴۰ اسب بخار

۲۹۰–۳۰۰ اسب بخار

گیربکس

ZF دستی ۶ دنده

ZF یا Fuller با تعداد دنده بالاتر

مصرف سوخت

حدود ۳۸–۴۲ لیتر در ۱۰۰km

۴۵+ لیتر در ۱۰۰km

وزن ناخالص مجاز

حدود ۱۹ تن

تا ۲۰+ تن

پیش‌بینی آینده بازار بنز ۲۶۲۴ و ۱۹۲۴

کامیون‌های بنز ۲۶۲۴ و ۱۹۲۴ که در ایران با نام‌های «زیرمایلر» و «مایلر» شناخته می‌شوند، از دهه ۱۳۵۰ تاکنون جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کامیون‌های کشور بوده‌اند. اما با ورود کامیون‌های جدیدتر و تغییر شرایط اقتصادی، این سوال مطرح می‌شود: آیا در سال ۱۴۰۴ هنوز هم خرید این کامیون‌ها به‌صرفه است؟
در ۱۰ سال گذشته، قیمت کامیون‌های بنز ۲۶۲۴ و ۱۹۲۴ بیش از ۵ برابر شده که ناشی از کاهش عرضه، افزایش تقاضا، و نرخ ارز بوده است. در حال حاضر، خرید این کامیون‌ها برای مصرف‌کنندگان واقعی (پیمانکاران، مالکین معادن، شرکت‌های عمرانی) هنوز منطقی است؛ زیرا دوام، سهولت تعمیر و اطمینان بالا دارند. برای کسانی که به قصد سرمایه‌گذاری یا خرید برای کرایه‌دادن وارد بازار می‌شوند، باید با دقت بیشتری وارد شوند. رشد قیمتی آینده احتمالاً به سرعت گذشته نخواهد بود. 
پیشبینی می شود تا سال ۱۴۰۷ کامیون‌ها بنز 2624 و 1924 همچنان پرتقاضا خواهند بود، به‌ویژه در مناطق خارج از شهر و پروژه‌های عمرانی و تا سال ۱۴۰۹ اگر روند واردات و نوسازی ناوگان ادامه‌دار باشد، ماشین‌های جدیدتر جای آن‌ها را در شهرها و پروژه‌های بزرگ می‌گیرند. با این حال، به دلیل ساختار مقاوم و محبوبیت بالا، این سری کامیون‌ها احتمالاً تا ۱۰ سال آینده هم در بازار فعال خواهند ماند. 

نگاه شما