advertise

هیولای راهسازی از چین! آیا زمان خداحافظی با کاترپیلار رسیده؟


SEM چیست؟ از کجا آمده؟ آیا همان کاترپیلار است؟

SEM توسط Shandong Engineering Machinery به‌مدت ۶۰ سال در حوزه تولید ماشین آلات راهسازی فعالیت میکرد و از سال ۲۰۰۸ تحت مالکیت کامل کاترپیلار در آمد؛ از سال ۲۰۱۴ تحت نام Caterpillar Qingzhou ادامه فعالیت می‌دهد(منبع). محصولات SEM شامل لودر چرخ‌دار، گریدر، بلدوزر، کمپکتور است و با هدف تأمین نیاز بازارهای داخلی چین و بازارهای صادراتی مانند آسیا، لاتین، خاورمیانه و آفریقا عرضه می‌شوند . 
SEM در چین بیش از 80 نمایندگی فعال دارد و در بیش از ۱۰۰ کشور، از طریق نمایندگی‌های کاترپیلار، محصولات SEM عرضه می‌شوند. SEM در چین در رتبه پنجم بین تولیدکنندگان لودر قرار دارد و رقابت سختی با برندهایی مانند  SDLG، و XCMG دارد. 

نقاط قوت و ضعف SEM

نقاط قوت SEM:
اقتصادی بودن
یکی از نقاط قوت SEM قیمت اقتصادی نسبت به کاترپیلار و سایر رقبا است.طراحی ساده و کم‌الکترونیک که منجر به سهولت در تعمیر و نگهداری محصولات می شود از دیگر مزایای برند SEM است.
خدمات پس از فروش گسترده
شبکه 80 نمایندگی در چین و ارائه خدمات در 100 کشور و همچنین ۱۲ سال حضور مستمر در 10 برند برتر، برندهای مشتری‌محور چین نشان‌دهنده اعتماد و پشتیبانی مؤثر این برند است.
به‌روز با استانداردهای زیست‌محیطی
سری F در ۲۰۲۲ معرفی شد که مطابق با استاندارد Stage IV چین و با هدف کاهش انتشار گازها است.
عملکرد موفق در دستگاه های سنگین
برند SEM در طراحی و تولید لودر های سنگین نیز عملکرد خوبی داشته تا جایی که لودر SEM676D با ساختار مقاوم و گیربکس الکتروهیدرولیک، کاربردهای سنگین و اقتصادی طراحی شده و جوایزی از جمله TOP50 چین و CMIIC دریافت کرده است.

نقاط ضعف SEM:
موقعیت دوم در چین
غلبه برندهایی مانند Lingong، Liugong و XCMG در بازار داخلی چین و جایگاه ۵ برای SEM نشان میدهد که این برند در صدر انتخاب مشتریان قرار ندارد.
محدویت فناوری
SEM فاقد برخی تکنولوژی‌های پیچیده و رده بالا نسبت به کاترپیلار است.
ریسک ادراک کیفیت
برخی افرادبا نظر دهی در منابع معتبر کیفیت قطعات چینی را زیر سؤال برده‌اند و این دیدگاه خریداران را به محصولات چینی تحت تاثیر قرار داده(منبع).

مقایسه قیمتی SEM با سایر برند ها

در جدول زیر یک مقایسه قیمتی بین برند های مختلف آمده است. در این جدول 4 مدل لودر با وزن عملیاتی حدود 20 تن و توان لیفت حدود 6 تن را از برند های کاترپیلار ، ایکس سی ام جی، SDLG و SEM مقایسه قیمتی شده اند. همانطور که مشهود است قیمت SEM  تقریبا ۳۰٪ ارزان‌تر از مدل های کاترپیلار است. 
همچنین SDLG ارزان‌تر یا با قیمت مشابه SEM می باشد اما با ضعف در پشتیبانی و شبکه خدمات نسبت به SEM مواجه است، با این حال  برای پروژه‌های کوتاه‌مدت یا با در نظر گیری جوانب مالی مناسب است.

برند / مدل

قیمت بازار جهانی (دلار)

Caterpillar 950M

260,000 – 320,000 دلار

SEM 665F

80,000 – 100,000 دلار

XCMG LW600FV

85,000 – 110,000 دلار

SDLG LG956L

75,000 – 95,000 دلار

آینده برند SEM: آیا SEM جای کاترپیلار را میگیرد؟

SEM با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول برای بسیاری از پروژه‌های سبک‌ و متوسط، گزینه به‌صرفه‌ای است. در سمت مقابل کاترپیلار برای پروژه‌های سنگین و تخصصی با نیاز تکنولوژیک بالا مناسب‌تر است. در ایران، SEM می‌تواند جایگزینی پرطرفدار باشد، اما جایگاه کاترپیلار در حوزه‌های معدنی، بزرگراه‌ها و مکان‌هایی که پشتیبانی کامل مهم است، حفظ خواهد شد. 
در آخرین نمایشگاه BICES 2023 برند SEM محصولات جدید از قبیل اولین کامیون پهن‌پیکر (3090F) و بلدوزر ۸۳۲F با گیربکس هیدرواستاتیک را معرفی کرد(منبع). این نشان از آینده روشن شرکت SEM میدهد. کاترپیلار در سایت Qingzhou سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده و مرکز تحقیق و توسعه در محلی نزدیک خیانگداو راه‌اندازی کرده است. استقرار سیستم LEAN، کنترل کیفیت بالا و تولید هوشمند با وابستگی به فناوری‌های کاترپیلار نشان از آینده‌ای با پایداری بالاتر دارد . SEM با پشتوانه کاترپیلار از نظر شبکه فروش، تحقیق و توسعه، کیفیت و پشتیبانی نسبت به سایر برندهای چینی مزیت‌های کلیدی دارد. بازار آینده‌ی SEM شامل محصولات جدید سنگین‌تر، گسترش خدمات پس از فروش بین‌المللی، و تولید هوشمند با بهره‌گیری از فناوری پیشرفته خواهد بود. با این حال، برای حضور مستحکم تر در بازار داخلی چین و جهانی، SEM باید رقابت را از برندهای داخلی مانند SDLG و XCMG جدی‌تر بگیرد. 

نگاه شما