advertise

کاترپیلار در خطر است؟ XCMG چگونه بازار را قبضه می‌کند!


جایگاه جهانی XCMG و رشد سریع در بازار چین و جهان

ماشین‌آلات سنگین و راهسازی، قلب تپنده پروژه‌های بزرگ عمرانی و صنعتی در سراسر جهان است و وقتی صحبت از این حوزه به میان می‌آید، نامی که بیش از همه شناخته شده است، کاترپیلار (Caterpillar) است. اما آیا می‌دانید که برند چینی XCMG به سرعت در حال گرفتن سهم بزرگی از بازار جهانی و حتی تهدید جدی برای غول آمریکایی کاترپیلار است؟
XCMG (Xuzhou Construction Machinery Group) بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی در چین و یکی از پنج برند برتر جهانی این صنعت است. ایکس سی ام جی با بیش از ۷۰ سال سابقه فعالیت، در بیش از ۱۷۰ کشور حضور دارد و در سال ۲۰۲۳، درآمدی بیش از ۱۲ میلیارد دلار داشته است(منبع).

سیاست‌های تجاری و عوامل برتری XCMG

1- سرمایه گذاری گسترده:
 XCMG سالانه بیش از ۵٪ از درآمد خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهد. این موضوع به تولید ماشین‌آلات با تکنولوژی بالا و کیفیت رقابتی منجر شده است.
2-گسترش شبکه خدمات پس از فروش:
XCMG با تاسیس دفاتر و مراکز خدمات پس از فروش در اروپا، آمریکای شمالی، آفریقا و خاورمیانه، امکان پشتیبانی سریع و قابل اطمینان را برای مشتریان فراهم کرده است. گسترش شبکه خدمات پس از فروش یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب برند توسط مشتری است.
3-سیاست قیمت‌گذاری رقابتی:
در حالی که کاترپیلار به عنوان برند لوکس بازار شناخته می‌شود، XCMG با قیمت‌های ۲۰-۳۰٪ پایین‌تر توانسته مشتریان جدیدی را جذب کند.
4-تمرکز بر بازارهای نوظهور: 
XCMG با هدف‌گذاری روی بازارهایی مانند آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه، توانسته سهم بازار خود را به سرعت افزایش دهد.


مقایسه قیمتی XCMG با برندهای جهانی و چینی

امروزه در بازار سیاست قیمت گذاری محصولات بسیار حائز اهمیت است، یک قیمت گذاری و شرایط اقساطی حساب شده می تواند رشد برند و قیمت گذاری استباه می تواند حتی باعث نابودی برند شود. 
در جدول زیر یک مقایسه قیمتی بین برند های مختلف و XCMG را مشاهده می کنید. XCMG از لحاظ قیمت نسبت به برندهای جهانی حدود ۲۰ تا ۴۰٪ ارزان‌تر است. ایکس سی ام جی نسبت به سایر برندهای چینی، تفاوت قیمتش خیلی زیاد نیست اما کیفیت ساخت، تنوع محصولات و شبکه خدمات پس از فروش قوی‌تر دارد. 

نوع دستگاه

مدل XCMG

قیمت (دلار)

برند رقیب

مدل رقیب

قیمت (دلار)

بیل مکانیکی 21 تن

XE215C

150,000

Caterpillar

320GC

215,000

Hyundai

R220LC-9S

175,000

SDLG

E6210F

145,000

لودر چرخدار 3 تن

LW300FN

90,000

Caterpillar

930M

130,000

Liugong

CLG836

88,000

Komatsu

WA200-8

145,000

فعالیت و آینده XCMG

امروزه نقش XCMG در پروژه‌های بین‌المللی از جاده ابریشم تا آفریقا دیده می شود. XCMG نه‌تنها در چین، بلکه در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی به یک نام کلیدی تبدیل شده است. احداث جاده و پل در پاکستان، سریلانکا و کنیا و ساخت سد و نیروگاه در اتیوپی و نیجریه و همکاری در پروژه‌های معدنی در آمریکای جنوبی خصوصاً بولیوی و پرو بخشی از پروژه های بزرگ جهانی است که XCMG در آن حرف اول را می زند. 
عواملی مثل کیفیت نزدیک به برندهای برتر جهانی، قیمت مناسب و تطبیق محصول با نیازهای بازار محلی (مثلاً مقاومت بیشتر در شرایط آب و هوایی متنوع) ، خدمات پس از فروش گسترده و سریع ،انعطاف در سیاست‌های فروش و تامین مالی از جمله سیاست های برند XCMG بوده است که در سال های اخیر توانسته با غولی مانند کاترپیلار رقابت کند و پروزه های عظیم را از دست این شرکت در آورد.
مدیرعامل گروه XCMG در مصاحبه‌ای در سال 2023 اعلام کرد که هدف این برند، تبدیل شدن به "برند شماره ۳ جهان تا سال ۲۰۳۰" در صنعت راه‌سازی است. در نقشه راه شرکت XCMG سیاست های نظیر :
ساخت کارخانه مشترک با برندهای اروپایی در آلمان و برزیل
 افزایش سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات ریموت‌دار و خودران
 گسترش شبکه خدمات بین‌المللی در ۴۰ کشور دیگر
 افزایش صادرات به آفریقا و خاورمیانه با مدل‌های کم‌مصرف و سبک‌تر
 ورود رسمی به پروژه‌های زیربنایی اتحادیه اروپا با مدل‌های تمام‌برقی تا ۲۰۲۶
دیده می شود. اگر XCMG با همین روند ادامه دهد، در کنار برندهایی مانند Hyundai و Volvo، به قطب سوم جهانی راه‌سازی تبدیل خواهد شد. طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی Global Market Insights، انتظار می‌رود بازار ماشین‌آلات راهسازی تا سال ۲۰۳۰ با نرخ رشد سالانه حدود ۵٪ افزایش یابد و سهم بازار XCMG به دلیل استراتژی‌های توسعه فناوری و گسترش جهانی، تا سال ۲۰۳۰ به بالای ۱۵٪ برسد.
با این همه چالش هایی رو به روی برند XCMG قرار دارد. 
در برخی کشورها، برند چینی هنوز با ذهنیت "کالای ارزان اما بی‌کیفیت" مواجه است.
 تحریم‌ها باعث شده قطعات برخی مدل‌ها (مثل ECU یا سنسورهای خاص) در برخی کشورها سخت‌تر تأمین شوند.
 در پروژه‌های بسیار حساس (مثل فرودگاه‌ها یا نیروگاه‌ها)، برخی پیمانکاران بین‌المللی هنوز برندهایی مثل کاترپیلار و کوماتسو را ترجیح می‌دهند.
 در مدل‌های خیلی قدیمی‌تر (پیش از ۲۰۱۷) ضعف‌هایی مثل زودفرسودگی لاستیک و مشکلات در سیستم هیدرولیک گزارش شده بود.
اما باید اعتراف کرد که XCMG در نسخه‌های جدید این مشکلات را تا حد زیادی رفع کرده است و در رده‌بندی‌های جهانی در حال نزدیک شدن به برندهای غربی است.

نگاه شما