advertise

سقوط آزاد قیمت کامیون با مجوز واردات جدید؛ چه کسانی سود می‌کنند؟


واردات کامیون‌های تا ۱۰ سال ساخت آزاد شد؛ راهنمای کامل و تحلیل

در یکی از بزرگ‌ترین گام‌های دولت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، واردات کامیون‌های دست دوم تا سقف عمر ۱۰ سال آزاد شده است. آیا این طرح می تواند منجر به نوسازی ناوگان حمل و نقل شود؟ 
در حال حاضر بیش از ۶۰٪ کامیون‌های فعلی کشور بالای ۲۵ سال عمر دارند. واردات کامیون دست دوم با استاندارد های جهانی، به کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و کنترل تصادفات کمک می‌کند. از سوی دیگر بازار واردات خودرو با کد ملی و شخصی، هدف بسیاری از دلال‌ها و واسطه‌های کلاه‌بردار شده است. 
در این مقاله از گروه شاپور سنگین به بررسی این طرح و ابعاد آن می پردازیم.

شرایط کلی طرح واردات کامیون‌های ۱۰ ساله

1-سال ساخت مجاز:
 کامیون‌های تولید ۲۰۱۴ به بالا (۱۰ سال گذشته)
 2- نوع خودرو:
 بر اساس مصوبه وزارت صمت انواع کشنده و کامیون ها امکان واردات دارند.
 3-وضعیت سند و مدارک:
سند این کامیون های وارداتی از لحاظ نقل و انتقال هیچ محدودیتی ندارند و رسمی و دائمی هستند.
4-نمایندگی خدمات پس از فروش:
برند کامیون های وارداتی باید در ایران نمایندگی خدمات پس از فروش داشته باشد.
5-استاندارد آلایندگی:
حداقل استاندارد این کامیون های وارداتی یورو ۵ است و تاییدیه محیط زیست را لازم دارد.

برآورد هزینه واردات یک کامیون با عمر 10 سال

اگر قصد داشته باشیم یک کامیون را با عمر 10 ساله وارد کنیم با استفاده از طرح واردات کامیون ده ساله چقدر باید هزینه کنیم؟
به طور مثال قصد داریم یک کشنده آکسور را از یک کشور اروپایی وارد کنیم. برای برآورد هزینه واردات یک دستگاه کامیون کشنده بنز آکسور سری 1845 مدل 2014 کارکرده به ایران باید چند بخش کلیدی از هزینه را در نظر گرفت. جدول زیر بر اساس شرایط فعلی بازار جهانی، هزینه‌های حمل، گمرک و تعرفه‌های سال 1403 کلیت هزینه های واردات یک کشنده آکسور 2014 تنظیم شده است.

نوع هزینه

مقدار تقریبی (یورو / تومان)

قیمت خرید

حدود 28,000 تا 32,000 یورو

حمل و نقل

حدود 2,000 تا 2,500 یورو

بیمه حمل و تخلیه (CIF)

حدود 500 یورو

تعرفه گمرکی (حدود 5-10٪)

حدود 1,550 تا 3,100 یورو

مالیات بر ارزش افزوده (9٪)

حدود 2,800 یورو

هزینه استاندارد، پلاک، اسناد قانونی

حدود 50 تا 150 میلیون تومان

جمع کل به تومان (با یورو 109 الی 110 هزار یورو)

حدود 4.5 تا 4.7 میلیارد تومان نهایی

تحلیل طرح واردات کامیون‌های با ده سال کارکرد

طرح واردات کامیون‌های کارکرده با عمر حداکثر ۱۰ سال، توسط دولت و وزارت صمت با هدف نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل جاده‌ای اجرا شده است.  ایران دارای یکی از پیرترین ناوگان‌های حمل‌ونقل در خاورمیانه با میانگین عمر بالای ۲۴ سال است، که این مسئله موجب کاهش بهره‌وری، افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و هزینه‌های نگهداری شده است.
مزایای طرح واردات کامیون های 10 ساله:
1-کاهش قیمت خودروهای سنگین داخلی و رقابتی‌شدن بازار
2-کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری برای رانندگان
3-رشد اشتغال در حوزه واردات، ترخیص، و خدمات پس از فروش
4-کاهش عمر ناوگان و مصرف سوخت کشور و کاهش آلایندگی
5-کنترل میزان تصادفات


چالش های واردات کامیون های ده ساله:
1-وابستگی واردات به ارز 
2-امکان ورود خودروهای با تعمیر غیراستاندارد یا دست‌کاری‌شده
3-نارضایتی تولیدکنندگان داخلی
4-قطعه‌یابی و خدمات پس از فروش در برخی برندها

در مجموع این طرح با تشدید کنترل و نظارت طرح مفیدی است. کامیون‌های وارداتی معمولاً دارای استاندارد یورو ۵ یا یورو ۶ هستند، در حالی که بسیاری از کامیون‌های داخلی یورو ۲ یا فاقد استاندارد هستند. ایران در سال‌های گذشته واردات کامیون را محدود کرده بود؛ در حالی‌که کشورهایی مانند ترکیه، قزاقستان، ارمنستان و عراق سال‌هاست واردات کامیون‌های ۵ تا ۱۰ ساله را آزاد دارند. فعالان بازار، کارشناسان فنی، و واردکنندگان باید با آگاهی کامل از جزئیات، وارد این حوزه شوند تا با کمترین ریسک، بیشترین سود را کسب کنند.

نگاه شما
ناشناس
سه شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۲

درود برشما
به کسانی که راننده هستن و کارت هوشمند دارند و ماشینی به نامشون نیست هم تعلق میگرد یا فقط برای کامیون ها با عمر بیش از25 سال

0
0
پاسخ مدیر در پاسخ ناشناس
یکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۳

هر فردی میتونه وارد کنه 

0
0
محمد سلمانی
سه شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۲

خیلی خیلی خوبه وارد کنید تا از دست این اشغال های.چینی مردم راحت بشن واز دست این کامیون های فرسوده ،،،ممنون

1
0