advertise

واردات خودرو فقط با کد ملی؟ پشت پرده طرحی که جنجال به پا کرده!


واردات خودرو فقط با کد ملی؟ بررسی کامل طرح جدید دولت

در هفته‌های اخیر، خبرهایی متفاوتی درباره امکان واردات خودرو فقط با استفاده از کد ملی، بدون نیاز به سرمایه کلان، توجه بسیاری از مردم را جلب کرده است. اما واقعاً این طرح چیست؟ چه کسانی مشمول آن هستند؟ و آیا می‌توان بدون هزینه، صاحب خودرو خارجی شد؟
وزارت صمت و گمرک جمهوری اسلامی، این طرح به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می‌دهد که خودرو یا ماشین‌آلات مستعمل (مانند کامیون، لودر، کمپرسی) را از خارج وارد کنند، به شرط آن‌که شرایط خاصی را داشته باشند. در این میان، کد ملی به عنوان شناسه واردکننده عمل می‌کند.
اما پشت بپرد این طرح چیست و چه سیاستی را دنبال می کند؟آیا دولت به دنبال نوسازی وضعیت خودرویی است؟ آیا هدف کنترل قیمت خودرو است؟ در ادامه به بررسی جزییات این طرح میپردازیم و سیاست های کلی را بررسی میکنیم.

قوانین کامل واردات خودرو با کد ملی

1- فرد حقیقی و ساکن ایران
در این طرح فقط افراد حقیقی مقیم ایران می‌توانند اقدام کنند، و نیاز به کارت بازرگانی ندارند(منبع).
2- هر فرد حداکثر یک خودرو
در طرح واردات خودرو هر فرد حقیقی حداکثر می تواند یک خودرو به کشور وارد کند.
3- مدل و قیمت مجاز
در خودرو های صفر مدل ۲۰۲۴ و بعد از آن ، با حداکثر قیمت ۴۰ هزار یورو و در مدل های کارکرده مدل ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۳، حداکثر قیمت ۲۰ هزار یورو ، همچنین این نکته حائز اهمیت است که خودروهای برقی و هیبریدی مجاز به واردات است و حتما باید دارای نمایندگی مجاز در ایران باشند. از لحاظ فنی هم قدرت موتوری این خودرو ها باید زیر 2500 سی سی باشد.
4- درگاه تامین ارز:
تامین ارز برای واردات این خودرو ها باید حتما از طریق ارز مبادله‌ای باشد.
5- تعرفه گمرکی واردات 
تعرفه گمرکی خودرو صفر تا ۴۰٪ (بسته به نوع و حجم موتور) متغیر است و در خودرو های کارکرده ۶۰٪ تعرفه‌ی خودرو نو مشابه می باشد.
6- گواهی اسقاط خودرو فرسوده
جهت واردات خودرو های دست دوم گواهی اسقاط خودرو یا پرداخت هزینه آن نیز لازم است.

مراحل ثبت‌نام و واردات خودرو

گام 1: ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت
مراجعه به آدرس اینترنتی ntsw.ir و ثبت نام و احراز هویت
گام 2: ثبت سفارش 
ورود به بخش ثبت سفارش موردی و بعد ثبت سفارش و بعد قسمت مدیریت کالا، اطلاعات خودرو (برند، مدل، شاسی، کشور سازنده، حجم موتور)، و پیش‌فاکتور را آپلود کنید.
گام 3: دریافت مجوزهای قانونی
در این مرجله باید مجورز های لازم را از سازمان استاندارد و سازمان ملی محیط زیست دریافت کنید.
گام 4: پرداخت حقوق گمرکی و ترخیص
ورود خودرو به گمرک و ثبت اطلاعات در سامانه EPL و به دنبال آن پرداخت حقوق و عوارض (حدود ۹۵٪ به‌اضافه ۹٪ مالیات + هزینه اسقاط) و در این مرحله می توانید خودرو خود رو ترخیص کنید.
گام 5: شماره‌گذاری و دریافت پلاک
در این بخش ما باید با مراجعه به پلیس راهور و ارائه مدارک واردات نسبت به دریافت پلاک ملی خود اقدام کنید.
کل فرآیند واردات خودرو به هر شکل صفر و کارکرده طبق آمار و پیش بینی ها در حدود 3 ماه به طول می انجامد.

تحلیل طرح واردات خودرو با کد ملی

طرح "واردات خودرو به ازای هر کد ملی" در سال‌های اخیر به‌عنوان یک سیاست موقتی برای افزایش عرضه در بازار خودرو، تنظیم قیمت‌ها و کاهش انحصار مطرح شده است. در کل طرح واردات خودرو با کد ملی اگر با محدودیت‌های منطقی، سامانه‌های نظارتی دقیق، و قوانین ضدسوداگری همراه باشد، می‌تواند مفید باشد. اما در صورت اجرای ناقص یا باز گذاشتن درهای رانت و دلالی، این طرح ممکن است به فشار بیشتر بر بازار ارز و آسیب به تولید داخلی و تشدید نابرابری طبقاتی منجر شود. منطقی‌ترین حالت، اجرای طرح در قالب قرعه‌کشی شفاف، سقف قیمت، ثبت سفارش شفاف، و اولویت‌دهی به اقشار نیازمند و مصرف‌کننده واقعی است.
در ادامه ابعاد مختلف این طرح از نظر اقتصادی و اجتماعی در جدول زیر آماده است و فرصت ها و تهدید ها یاد شده است.

ابعاد طرح

تحلیل

نرخ ارز

اگر تقاضا برای خرید ارز زیاد شود، احتمال رشد نرخ ارز وجود دارد مگر اینکه محدودیت واردات حفظ شود

قیمت خودرو داخلی

افزایش عرضه خودرو های وارداتی، تقاضا برای خودروهای داخلی را کاهش می‌دهد و ممکن است بازار داخلی را متعادل کند. احتمالاً خودروسازان مجبور به بهبود کیفیت و کاهش قیمت شوند؛ اما ممکن است لابی‌های صنعتی مقاومت کنند.

افزایش درآمد دولت

تعرفه واردات، مالیات ارزش افزوده، عوارض و سایر هزینه‌ها درآمدی میلیاردی برای دولت ایجاد می‌کند

سوداگری و فروش امتیاز واردات

ممکن است عده‌ای تنها کد ملی خود را بفروشند و دلالی افزایش یابد

قدرت انتخاب مردم

مردم به خودروهای باکیفیت‌تر، ایمن‌تر و مدرن‌تر دسترسی خواهند داشت.

سرمایه گذاری خارجی بجای سرمایه گذاری در تولید داخلی

برخی سرمایه‌گذاران به جای تولید خودرو یا قطعه، وارد حوزه واردات می‌شوند که ممکن است بلندمدت اثر منفی داشته باشد.

نگاه شما
علیرضا امینی
شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۱

نظر دادن باعث افتخار من
اینطوری ک شما میفرمایید خیلی بهتره واسمون
اگه بشه ثبت نام کرد البته

0
0
ناشناس
شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۹

نظر خواسی ندارم
ولی اینجوری که خیلی بهتره واسمون

0
0