advertise

کاترپیلار یا هیولا؟ راز موفقیت پرفروش‌ترین برند ماشین‌آلات راهسازی جهان


کاترپیلار؛ سلطان بی‌چون‌وچرا فروش بازار!

مطابق با داده های"Yellow Table" (KHL)  در سال ۲۰۲۴، کاترپیلار با 64.8 میلیارد دلار فروش، حدود ۱۵.۹٪ سهم بازار جهانی را در اختیار دارد و این یعنی کاترپیلار در صدر جهان قرار دارد( منبع). در سال ۲۰۲۳، کاترپیلار با درآمد باورنکردنی ۳۷.۸ میلیارد دلار، همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی جهان بوده است.
در جدول زیر رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ بر اساس فروش جهانی برند های ماشین آلات راهسازی را مشاهده می کنید.
شرکت کوماتسو ژاپن با فروش حدود ۲۸.۵ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد و در مقام سوم تا پنجم برندهای دیگر همچون John Deere، XCMG و Sany قرار دارند. برای مثال، XCMG با فروش تقریبی ۱۲.۷–۱۳.۶ میلیارد دلار، سهم بازاری بین ۵ تا ۶ درصد دارد(منبع).

برند

میزان فروش

درصد سهم از بازار

کاترپیلار

$37.8 بیلیون

15.9٪

کوماتسو

$24.7 بیلیون

10.7٪

XCMG

$13.4 بیلیون

5.8٪

John Deere

$12.5 بیلیون

5.4٪

سانی

$11.9 بیلیون

5.2٪

راز موفقیت کاترپیلار

1- پیشرو در فناوری:
اولین بار کاترپیلار بود که از فناوری خودران در بیل های مکانیکی و بلدوزرهای خود استفاده کرد،  فناوری Cat Command به اپراتورها اجازه می‌دهد ماشین را از راه دور کنترل کنند، حتی از کیلومترها دورتر، که امنیت پروژه‌های خطرناک را بسیار بالا می‌برد. همچنین پروژه‌های ماشین‌های الکتریکی و هیبریدی نظیر Cat 320 Z-Line Electric و همکاری با شرکت‌های باتری‌سازی بزرگ، کاترپیلار را در مسیر دستگاه های فاقد سوخت دیزل و شرکت های پیشرو در کاهش آلایندگی جهانی قرار داده است. تمامی اینها بخشی از فعالیت های کاترپیلار برای پیشتازی در فناوری بوده است که از جمله مزیت های این برند محسوب می شود و در یکه تازی کاترپیلار در فروش نقش به سزایی داشته است.
2- دیجیتالی‌سازی پیشرفته و داده‌محور
با اتصال بیش از 1.5 میلیون دستگاه به فضای ابری، پلتفرم Cat VisionLink امکان پایش بلادرنگ، عیب‌یابی هوشمند و مدیریت عملکرد ماشین‌آلات را برای پیمانکاران فراهم می‌کند. این داده‌ها با هوش مصنوعی تحلیل می‌شود تا هزینه نگهداری را کاهش و طول عمر دستگاه را افزایش دهند. 
3- شبکه خدمات پس از فروش گسترده
کاترپیلار بیش از ۱۶۰۰ نمایندگی در سراسر جهان دارد و بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه متصل آنلاین که امکان عملیات نظارت عیب یابی و کنترل را به شرکت میدهد. این شبکه خدمات پس از فروش را در دنیا فقط کاترپیلار دارد که یک عامل اصلی در انتخاب این برند از سایر برند ها است.
4- قابلیت سفارشی سازی محصولات
کاترپیلار از سال ۲۰۱۶ امکان سفارشی‌سازی کامل دستگاه های خود را فراهم کرده است. مشتریان می‌توانند موتورها، گیربکس، نوع اتاق و سیستم هیدرولیکی را بر اساس نیاز خاص پروژه انتخاب کنند، این قابلیت در سایر برند ها به ندرت دیده می شود.
5- سودآوری بالا
در کاترپیلار نرخ سود عملیاتی در محدوده ۲۰٪ ثابت باقی مانده، حتی در سال ۲۰۲۴، سود سرویس و خدمات پس از فروش ۲۴ میلیارد دلار بوده و رشد ۴٪ را تجربه کرده است که البته سودآوری بالا باعث خدمات بهتر به مشتریان شده و این شرکت را در جهت توسعه و پیشروی در فناوری سوق میدهد.

عملکرد کاترپیلار در بازاریابی دیجیتال و فضای مجازی

کاترپیلار در چند سال اخیر رویکرد بازاریابی خود را متحول و مدرن سازی کرده است. از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ کاترپیلار می شود به موارد زیر اشاره کرد:
1- حضور قوی در شبکه های اجتماعی
حساب‌های رسمی Caterpillar در LinkedIn، Instagram، YouTube و TikTok با تولید محتوای ویدیویی مهندسی، تجربیات مشتری، و پشت‌صحنه پروژه‌ها، جامعه‌ای وفادار از طرفداران و مشتریان حرفه‌ای ایجاد کرده است. این فعالیت کاترپیلار باعث بیشتر دیده شدن این برند در نگاه ها با توجه به رشد فراگیر شبکه های اجتماعی شده است.
2-کمپین‌های بازاریابی
کمپین معروف "Let's Do the Work" با هدف نمایش وفاداری برند به کارگران و پروژه‌های زیرساختی ساخته شد و در تبلیغات تلویزیونی و دیجیتال پخش شد. این کمپین باعث افزایش وفاداری در برند و فروش در بازار آمریکا شد.
3- پلتفرم آموزشی Cat University
کاترپیلار با ایجاد یک پلتفرم آنلاین برای آموزش مکانیک‌ها و مشتریان در مورد تعمیرات، ایمنی و بهره‌برداری بهتر از ماشین‌آلات، در واقع برند خود را به یک مرجع آموزشی نیز تبدیل کرده است. این نوع اهمیت دادن به افرادی که با کاترپیلار سرو کار دارند در کمتر برندی به چشم می خورد.
در نمودار زیر روند فروش سالانه شرکت Caterpillar را در ۲۰ سال اخیر (از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۴) نشان داده شده است. همان‌طور که دیده می‌شود در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴، با وجود نوسانات اقتصاد جهانی، درآمد شرکت در سطح بالایی باقی مانده است که این ناشی از همین سیاست های بازاریابی است. دلیل رشد در سال 2012 بازسازی اقتصاد جهانی پس از بحران ۲۰۰۸–۲۰۰۹ بوده همچنین افت در سال 2016 به دلیل رکود جهانی در بخش مواد خام و افت شدید سرمایه‌گذاری عمرانی است. 

چالش های اقتصادی و آینده برند کاترپیلار

ارزش بازار جهانی ماشین‌آلات راهسازی تا سال ۲۰۳۴ به ۱۹۱.۷ میلیارد دلار میرسد، کاترپیلار با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین در هوش مصنوعی، برق‌سازی و تحلیل داده، شانس زیادی برای حفظ رهبری بازار دارد.
 با مقررات سخت‌گیرانه در اروپا و آمریکا برای کاهش آلایندگی Caterpillar در این حوزه پروژه‌های R&D گسترده‌ای دارد که امکان تطابق جهانی را به این برند میدهد. همچنین کاترپیلار در کشورهای آفریقایی، آسیای مرکزی، و آمریکای جنوبی، سرمایه‌گذاری بلندمدت برای توسعه نمایندگی‌ها انجام داده است. 
علیرغم اینها چالش هایی مانند سیاست‌های انقباضی دولت چین در پروژه‌های عمرانی، که باعث شده فروش ماشین‌آلات خارجی در این کشور کاهش یابد و برندهایی مثل XCMG و Sany جای بیشتری در بازار داخلی چین باز کنند در مقابل برند هایی مانند کاترپیلار قراداد. برندهایی مثل XCMG و Sany با قیمت‌های پایین‌تر و کیفیت قابل قبول، در حال گرفتن سهم بازار از برندهای غربی هستند. اما کاترپیلار هنوز توانسته با خدمات پس از فروش بهتر و تکنولوژی قوی‌تر، برتری نسبی خود را حفظ کند.
شما مشتری گرامی می توانید برای خرید انواع محصولات کاترپیلار و مشاوره خرید با کارشناسان فروش گروه شاپور سنگین تماس بگیرید.

نگاه شما