advertise

فاجعه در بازار بیل و لودر ایران! برندهای معروف له شدند، چینی‌ها یکه‌تازی می‌کنند!


بازار ماشین‌آلات راهسازی ایران در سال های اخیر دستخوش تحولات بزرگی شده‌ است از جهش قیمت تا سقوط برندهای معتبر و پیشتازی چشمگیر ماشین‌آلات راهسازی چینی، در این مقاله اختصاصی از گروه شاپور سنگین ، با استفاده از آمار جهانی و داخلی، منابع معتبر و تحلیل های آماری و میدانی ، وضعیت بازار ماشین آلات راهسازی را بررسی می‌کنیم و در ادامه عوامل این تغییر و نکاتی که هر پیمانکار و معدن‌دار یا خریدار ماشین آلات راهسازی باید بداند را شرح میدهیم.

روند رشد کلی بازار ماشین‌آلات راه‌سازی ایران

 مطابق با آخرین بررسی ها بازار تجهیزات راه‌سازی ایران با نرخ مرکب رشد سالانه (CAGR) حدود ۷.۹٪ از ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ رشد میکند (منبع). همچنین داده ها حاکی از آن است ارزش بازار ماشین‌آلات سنگین از ۲۵۶.۷ میلیون دلار در ۲۰۲۱ به ۴۱۱.۱ میلیون دلار تا ۲۰۲۸ خواهد رسید که در همین دوره، تعداد کل دستگاه های فروخته‌شده حدود 9,000 دستگاه پیش‌بینی میشود(منبع). بنابراین تقاضا برای بیل‌ مکانیکی و لودر در حال افزایش است و ایران در مسیر توسعه زیرساختی و صنعتی به آن احتیاج رو به رشدی دارد. 
محرک های اصلی بازار را به صورت زیر می توان شرح داد:
1-افزایش پروژه های عمرانی و معدنی:
به دنبال افزایش روز افزاون ساخت ساز های خرد و کلان عمرانی و اکتشاف روزافزون معادن و البته سرمایه‌گذاری دولت در ساخت و توسعه زیرساخت ها(منبع) با افزایش تقاضا جهت خرید و کرایه انواع ماشین آلات راهسازی از جمله بیل مکانیکی و لودر مواجه هستیم.
2-نوسانات نرخ ارز و جریانات تحریمی
با تأکید بی‌وقفه روی تحریم و سقوط ریال، هزینه واردات به‌شدت بالا رفته است و موجب افزایش قیمت ماشین آلات راهسازی شده است. از سمت دیگر سرمایه گذاران و پیمانکاران برای حفظ سرمایه و جلوگیری از افت نقدینگی خود دست به خرید ماشین آلات راهسازی می زنند. در نظر داشته باشید این عامل به نفع برند هایی است که تولید داخل و یا مونتاژ داخلی از برند های چینی هستند.
3- حمایت داخلی و تولید ساخت داخل:
در سال های اخیر به دنبال ساخت و مونتاژ ماشین آلات راهسازی در ایران دولت نسبت به اجرای قوانین حمایتی از تولیدات داخلی کرده است تا جایی که واردات برخی مدل های بیل مکانیکی و لودر در تناژ هایی ممنوع شده است. از سوی دیگر شرکت های داخلی نیز رشد کرده اند به طور مثال شرکت هپکو با ظرفیت ۴٬۸۰۰ دستگاه در سال، محور اصلی تولید داخل است. 

بررسی عملکرد برند های تولید ماشین آلات راهسازی در بازار ایران

بازار ماشین آلات راهسازی ایران به عنوان یکی از کشور های دارای بزرگترین منابع معدنی و همچنین با توجه به حجم بالای ساخت و ساز و پروژه های عمرانی و همچنین عملیات های ساخت راه یکی از بازار های با پتانسیل بالا در زمینه ماشین آلات راهسازی است. در گذشته تنها برخی برند های معروف مانند کاترپیلار و کوماتسو به ایران وارد می شدند و بازار را در کنترل داشتند.
اما امروز با رشد تولیدات داخلی و قدرت نمایی برند های چینی بازار ماشین آلات راهسازی ایران بسیار گشترده تر شده است. در این گزارش که برای اولین بار توسط گروه شاپور سنگین منتشر می شود بررسی برند های مختلف بازار ایران از لحاظ فروش ،خدمات پس از فروش ، عملکرد بازاریابی و موارد دیگر با استفاده از منابع معتبر خارجی و داخلی و همچنین بیش از 3000 ساعت مطالعات میدانی و بررسی شبکه های اجتماعی انجام شده است.
شکل زیر نمودار درصد تخمینی سهم بازار فروش هر برند را به صورت جداگانه نشان داده است. توجه کنید که در این نمودار مجموع فروش کل انواع ماشین آلات راهسازی از یک برند در نظر گرفته شده است و معاملات دستگاه های دست دوم نیز دخیل می باشد. همانطور که از این نمودار پیداست برندهای ژاپنی و اروپایی مانند کاترپیلار، کوماتسو، ولوو، هیوندای، هیتاچی و دوسان همچنان در پروژه‌های بزرگ دولتی و معدنی پیشتاز هستند و سهم بالایی در معاملات ماشین آلات راهسازی در ایران دارند، اما به دلیل تحریم و نوسان ارز، رشد آن‌ها کُند شده است(منبع). برندهای چینی همچون XCMG، سانی، SDLG، شانتویی، زوم‌لاین با ارائه مدل‌های اقتصادی‌تر و خدمات در ایران، رشد سریع داشته‌اند و سهم بازارشان در حال افزایش است(منبع). برندهای ایرانی مانند هپکو ، فُوریوز،  تیراژه، سپاهان ماشین، حفار ماشین، دلتا، فردا ماشین نیز موفق به افزایش تولید داخلی ۱۵٪+ شده‌اند و جای پای محکم‌تری در بازار باز می‌کنند . 

تحلیل وضعیت برند های ماشین آلات راهسازی در ایران

1- کاترپیلار
به دلیل تحریم‌ها و قوانین جدید واردات ماشین آلات راهسازی، واردات رسمی این برند متوقف شده اما ماشین‌آلات دست‌دوم کاترپیلار در بازار حضور دارد و به دلیل کیفیت ساخت بالا و دوام و عمر مفید طولانی یکی از پرطرفدار ترین برند ها در بازار ایران است. اما قطعات یدکی این برند معمولا دارای قیمت بالایی می باشد و تعمیرات تخصصی و حرفه ای این برند به دلیل نبودن نمایندگی رسمی انجام نمیشود.
2- کوماتسو
کوماتسو از پرکاربردترین برندهای ژاپنی در ایران با سابقه‌ای طولانی و دارای تنوع ماشین‌آلات، در دسترس بودن قطعات، پشتیبانی فنی مناسب است اما این برند نیز به دلیل قوانین جدید واردات در برخی مدل ها با محدودیت واردات مواجه است. از نقاط ضعف کوماتسو می توان به قیمت بالا نسبت به سایر برند ها اشاره کرد و اینکه نگهداری ماشین آلات کوماتسو ظرافت خاصی دارد و نیاز به سرویس های مرتب دارد. با این حال کوماتسو یکی از پرفروش ترین و خوش معامله ترین برند های بازار است و در مدل های دست دوم معامله این برند هنوز مقدار قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص میدهد. همچنین کوماتسو یک برند محبوب در میان پیمانکاران عمرانی و معدنی است.
3- هیوندای
هیوندای از معدود برند های معروف و قدیمی جهان است که حضور فعال در ایران از طریق نمایندگی‌های متعدد و واردات گسترده ای در بازار ایران دارد ولی قانون عدم واردات برخی مدل ها شامل حال این برند نیز می شود. هیوندای در مقایسه با برند های وارداتی دیگر قیمت رقابتی تر دارد ولی همچنان در مقایسه با چینی ها قیمت بالایی دارد. یکی از نقاط قوت ماشین آلات راهسازی هیوندای بهره گیری از تکنولوژی های روز و مدرن در ماشین آلات خود است. قطعات یدکی و خدمات پس از فروش هیوندای در ایران همچنانبه خوبی انجام می شود ولی از نقاط ضعف هیوندای می توان به دوام کمتر نسبت به ژاپنی ها در مدل های سنگین اشاره کرد همچنین این برند در ایران حضور مفید در حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ و فضای مجازی ندارد.
4- هیتاچی
واردات هیتاچی در ایران به صورت محدود انجام می شود اما یک نقطه بسیار مهم در مورد این برند کیفیت ساخت فوق العاده بالا این برند است. هیتاچی در واقع یک برند قابل اطمینان و محبوب در حوزه کار های معدنی است. این برند در معاملات مدل های دست دوم همچنان در ایران بازار فعالی دارد. قطعات یدکی گران قیمت و نایاب بودن برخی قطعات در ایران از ضعف های این برند است و بازاریابی ضعیف از مشکلات دیگر این برند در ایران است.
5- ولوو
ولوو همچنان به کشور وارد می شود و تحت نام چند شرکت عرضه میگردد. ایمنی بالا، طراحی ارگونومیک، مصرف سوخت پایین از مزیت های ماشین آلات ولوو است این برند از جمله در لودر ها بازار معاملات بسیار فعالی در ایران دارد اما قیمت بالاو نیاز به نگهداری اصولی ضعف ولوو محسوب می شود. 
6- دوسان
دوسان در حال حاضر واردات گسترده ای از چین و کره به ایران دارد. قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین و وجود قطعات و خدمات از نقاط قوت این برند است با این حال افت کیفیت در برخی مدل‌های مونتاژی در دوسان پس از انتقال به دولون نکته حائز اهمیتی است تا جایی که مدل های کارکرده این برند بازار معاملاتی خوبی ندارد. بنابراین دوسان را برندی رو به رشد در بازار رقابتی ماشین آلات راهسازی ایران باید دانست.
7- شانتویی
شانتویی از برند های جدید و البته جا افتاده در ایران است که در آمار فروش اخیر یکی از پرفروش‌ترین برندهای چینی در بخش بلدوزر و لودر بوده است. شانتویی در بازار ایران قیمت مناسبی دارد و از خدمات پس از فروش و قطعات در دسترس بهر می برد. ماشین آلات شانتویی همچنین قدرت بالایی دارا هستند اما از لحاظ فنی دوام و طول عمر کمتری نسبت به برند های ژاپنی و آمریکایی دارند. می توان از شانتویی به عنوان یک گزینه مناسب جهت پروژه های با بودجه محدود نام برد. شانتویی با وجود فعالیت در حوزه بازاریابی نیاز به اصلاحاتی در فعالیت های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ دارد و حضوری قوی تر در این بخش ها را نیاز مند است.
 8- سانی
 سانی با ورود به بازار ایران رشد سریعی داشته و واردات رسمی و گسترده ای انجام داده است. سانی از کیفیت خوبی برخوردار است و از تکنولوژی های روز در ماشین آلات خود استفاده می کند، همچنین یکی از نقاط قوت مهم در ماشین های سانی استفاده از موتور های با کیفیت اروپایی در برخی مدل ها است. ضعف اساسی سانی را می توان نیاز به گسترش خدمات پس از فروش در ایران دانست و از آن مهم تر ضعف در بازاریابی و حضور موثر در فضای مجازی که باعث می شود این برند بخشی از مشتریان را از دست بدهد.
9-XCMG
ایکس سی ام جی برند مطرح چینی است که در بازار جهانی هم همپای برند های سطح یک رقابت می کند. XCMG توانسته در سال های اخیر حضور قوی در پروژه‌های عمرانی ایران داشته باشد. تنوع بالا، ماشین‌آلات قدرتمند، قیمت مناسب سه رکن اصلی رشد ایکس سی ام جی در ایران بوده است. اگر چه سطح رضایت مشتریان از برند ایکس سی ام جی مطلوب بوده اما خدمات پس از فروش در ایران نیاز به کار دارد و در برخی مدل های XCMG تعمیرات پیچیدگی خاصی داشته که نیاز به بازنگری دارد. فعالیت این برند خوب هم در حوزه های جدید بازاریابی مثل فضای مجازی ضعیف است.
 10- SDLG
اس دی ال جی حضوری قوی در سال اخیر در بازار ایران رقم زده و همکاریها نزدیکی با ولوو داشته است. قیمت متعادل این برند و پشتیبانی ولوو، SDLG را به برندی قابل اعتماد و رقابتی تبدیل کرده است. با وجود کیفیت خوب این برند چینی - سوئدی خدمات پس از فروش این برند در کلیه مناطق هموار نیست و نیاز به گسترش دارد.
 11- سانوارد (Sunward)
این برند اخیرا فروش محدود اما رو به رشدی در بازار ایران داشته است. سانوارد قیمت بسیار رقابتی در محصولات دارد و از طرح های فروش اقساطی خوبی نیز استفاده می کند. از مزیت های فنی ماشین های سانوارد به طراحی فشرده که ماشین آلات این برند را برای پروژه های شهری مناسب می کند باید اشاره کرد. سانوراد با این وجود دچار ضعف در قطعات یدکی و خدمات پس از فروش است و به نظر میرسد با تقویت حوزه بازاریابی و فضای مجازی می تواند گوی رقابت را از برخی برند ها برباید.
 12- اینساین (Ensine)
اینساین به واسطه عدم توجه به شیوه های نوین بازاریابی مجازی برندی کمتر شناخته شده است . قیمت پایین این برند نسبت به سایر برند ها نقطه قوت اینساین است. خدمات پس از فروش اینساین نیاز به رشد دارد و ضعف اساسی این برند را می توان دوام پایین دانست. با این حال برند اینساین را گزینه‌ای خوب برای پروژه‌های کوتاه‌مدت و بودجه‌محور است.
13- Lovol (لوول)
 لوول به واسطه واردات تحت نام چند برند حضور فعال در بازار داشته و با استقبال خوب در پروژه‌های عمرانی سبک مواجه شده است. طراحی ساده، مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب lovol را به برندی خوش معامله تبدیل کرده است. دوام در طولانی مدت نقطه ضعف اولیه این برند و ضعف در کاربری های سنگین ضعف ثانویه این برند است. بنابراین لوول انتخابی مناسب برای پیمانکاران در پروژه های کوچک و متوسط است.
 14- زوم‌لاین (Zoomlion)
 حضور زوم لاین در ایران در حال حاضر محدود است اما این شرکت اقداماتی در جهت رشد واردات انجام داده است. زوم لاین در محصولات خود از تکنولوژی بالایی استفاده می کند و همچنین نکته اساسی این است که این برند از موتور های قابل اعتمادی در ماشین های خود استفاده می کند. به نظر میرسد این برند با گسترش شبکه خدمات و سیاست گذاری در حوزه بازاریابی دیجیتال و مجازی می تواند رشد بسیار خوبی داشته باشد.
 15- فوریوز
 فوریوز برندی ناشناخته و فعال در بخش بابکت و مینی لودر است که توانسته فعالیت تخصصی خوبی داشته باشد. ماشین های فوریوز از قیمت خوب و شرایط اقساطی مناسب بهره می برند ولی اصل اساسی که مانع فروش بیشتر این برند شده است نبود برندینگ در این برند است.
 16-هپکو
هپکو تولید داخلی ایران و از قدیمی های بازار ایران است. این برند با بهرگیری از حمایت دولتی و قیمت مناسب و شبکه تامین قطعات و خدمات پس از فروش از بازار ایران سهم خوبی داشته باشد ولی کیفیت نوسانی در ساخت عاملی مهم برای این برند در رشد بوده است. هپکو باتوجه به سابقه درخشان، برند داخلی با پتانسیل بالا در صورت اصلاح مدیریت و سیاست گذاری در بازاریابی است.
 17-سپاهان ماشین
 یک برند داخلی با مونتاز محصولات چینی است که با توجه به قیمت اقتصادی و شبکه خدمات پس از فروش سهم نسبتا کمی از بازار ایران داشته است. نبود نوآوری در ماشین آلات و تکیه بر مدل چینی از ضعف های این برند است. این برند برای رشد با اصلاح سیاست گذاری بازاریابی و تجدید نظر بر بازاریابی دیجیتال می تواند سهم بیشتری از بازار ایران کسب کند.
18-تیراژه
تیراژه یکی از برند مونتاژگر ایرانی است که خدمات گسترده و ارتباط با مشتریان خوبی دارد اما علاوه بر کیفیت پایین نسبت به برند های خارجی از شبکه فروش قدیمی بهره می برد و نیاز به بازنگری در مدل فروش و فضای دیجیتال دارد. 
19- دلتا
دلتا راه ماشین از برند های نسبتا تازه وارد است که اغلب با برند های چینی همکاری نزدیکی دارد. قیمت خوب و طراحی های جدید از مزیت های این برند است اما نکاتی مانند نبود سابقه و بازار دست دوم ضعیف همچنین عدم خط مشی دقیق در بازاریابی از نکاتی است که باعث سهم کم این محصول در بازار ایران شده است.
20- حفار ماشین
نماینده برند های لیوگانگ یکی از موفق‌ترین برندهای چینی در ایران و درستا لهستان در ایران است که مونتاژ و تولید این برند ها را در ایران انجام میدهد. ماشین های حفار ماشین از کیفیت و قیمت و خدمات خوبی برخوردار هستند. ضعف حفار ماشین را در تنوع کم و افت کیفیت در ماشین آلات سنگین می توان دانست. حفار ماشین برندی قابل اطمینان در بخش خصوصی است و امید است با تغییرات بازاریابی رشد خوبی داشته باشد. 
21- فردا ماشین
از برند های تولید داخل است که تنها در برخی قطعات از قطعات وارداتی کمک میگیرد. قیمت پایین، ارتباط قوی با پیمانکاران محلی دو اصل در رشد این برند در بازار ایران بوده است. برندینگ ضعیف فردا ماشین و محدودیت در مدل های تولید از نقاط ضعف این برند محسوب می شود.


پیش بینی آینده بازار ماشین آلات راهسازی ایران

ازار ماشین‌آلات راهسازی ایران هم‌اکنون در بحبوحه تحولات بزرگی قرار دارد. رشد زیرساخت‌ها، نوسانات ارز، تحریم‌ها و افزایش تقاضای داخلی، همه عواملی هستند که مسیر آینده این بازار را تعیین می‌کنند.
طبق اطلاعات ارائه شده پیش بینی می شود سهم فروش ماشین آلات چینی‌ تا ۱۴۰۵ به حدود ۴۵٪ افزایش خواهد یافت، همچنین تولیدات  داخلی از جمله HEPCO و مونتاژکاران افزایش سهم خواهند داشت. با افزایش هزینه واردات و افزایش قیمت ها در کنار ممنوعیت واردات برخی مدل ها در برند های اروپایی و ژاپنی این برند ها بیشتر سهممعاملات بازار دست دوم را به خود اختصاص میدهند.
در نتیجه بازار ماشین‌آلات راهسازی ایران وارد دوره انتقال قدرت شده است؛ جایی که برند های داخلی و چینی‌ها در حال تثبیت سلطه خود بر بازار هستند و برندهای سنتی به پشت صحنه رفته‌اند. این تغییرات هم برای تصمیمات راهبردی شرکت‌ها و هم برای خریداران خرد حیاتی و تعیین‌کننده‌اند.
توصیه به خریداران ماشین آلات راهسازی این است که اگر به دنبال یک خرید با قیمت اقتصادی و خدمات پس از فروش آسان و هزینه نگهداری پایین هستند XCMG، SANY، SDLG ، شانتویی ، سانوارد و ... گزینه‌های کلیدی‌اند. اگر به دنبال دوام و عملکرد بالا در پروژه‌های تخصصی هستید همچنان بهترین انتخاب برند های کوماتسو ، ولوو و کاترپیلار هستند. 

برند

سهم فعلی

پیش بینی تا 1407

تحلیل

XCMG, SANY, SDLG

حدودا 40 درصد

رشد تا حدود 45 درصد

قیمت مناسب، خدمات قوی

هپکو و داخلی

حدودا 15 درصد

استمرار رشد تا 20 درصد

تولید داخل، مزیت حمایت دولتی

komatsu, Caterpillar, Volvo, Hyundai

در حدود 30 درصد

کاهش تا 20 درصد

پروژه‌های خاص، محدودیت واردات

سایر چینی‌ها (شانتویی، Zoomlion)

حدودا 15 درصد

تثبیت با افزایش اندک

سود از بخش مخصوص

سایر برند های داخلی و برند های نوظهور (سپاهان، تیراژه، ...)

5 درصد

افزایش حدود 5 درصدی

با رشد خدمات و بازاریابی

نگاه شما