کامیونداران در سکوت سقوط میکنند؛ جنگ ایران و اسرائیل بارها را بلعید!
جنگ و کمبود بار برای کامیونداران
با تشدید جنگ بین ایران و اسرائیل، بازار کالا و بحران حمل و نقل در ایران وارد فاز جدیدی شده است. این بار مشکل فقط نفت نیست؛ کامیونداران ایرانی با کمبود بار و کاهش محسوس سفرها مواجهاند. پیشتر مواردی ماندد چند نرخی شدن گازوئیل و مشکلاتی مانند بیمه رانندگان حمل و نقل جاده ای را با مشکل رو به رو کرده بود و این بار جنگ اوضاع را بدتر از قبل کرده است. آیا با قیمت های جدید انواع کشنده و کامیون کامیونداری در ایران به صرفه است؟
عوامل تاثیر گذار بر میزان بار کامیونداران در ایران
در سال ۲۰۲۵، صنعت حملونقل جادهای ایران با چالشهای متعددی مواجه بوده که بر میزان بار داخلی تأثیر گذاشته است. این روند به طور قابل توجهی بر میزان بار کامیونداران در ایران تاثیر داشته است در ادامه به عوامل کاهش بار کامیونداران در ایران میپردازیم: ۱- کاهش حجم بار در بنادر ایران در آوریل ۲۰۲۵، بنادر ایران مجموعاً ۱۱.۴۷ میلیون تن بار را جابجا کردند که نسبت به ۱۳.۴۶ میلیون تن در آوریل ۲۰۲۴، کاهش ۱۴.۸٪ را نشان میدهد. این کاهش عمدتاً به دلیل تعطیلی موقت بندر شهید رجایی پس از انفجار در اواخر آوریل بوده است(منبع). تأثیر این موضوع بر کاهش میزان بار در بنادر ملموس است؛ بهطوریکه تردد کامیونها برای بارهای صادراتی تا ۵۰٪ کاهش یافته است. کامیونداران گزارش دادهاند که برای پیدا کردن بار مناسب بهشدت دچار مشکل شدهاند . ۲- افزایش حجم ترانزیت جادهای در ۱۱ ماه منتهی به ۱۸ فوریه ۲۰۲۵، حجم ترانزیت جادهای ایران از طریق کامیونها به بیش از ۱۶ میلیون تن رسید. این افزایش نشاندهنده رشد تقاضا برای حمل بار داخلی و ترانزیت کالاهای بینالمللی از طریق جاده است(منبع). اما افزایش بار ترانزیتی قطعا نیاز به زیر ساخت مناسب از جمله وضعیت جاده ای،سوخت و... دارد. ۳- اعتصابات کامیونداران و تأثیر آن بر حملونقل در ماه مه ۲۰۲۵، کامیونداران در بیش از ۱۵۵ شهر ایران به دلیل افزایش نرخ بیمه، امنیت پایین جادهها، قیمت بالای سوخت و نرخ پایین کرایهها دست به اعتصاب زدند. این اعتصابات منجر به کمبود عرضه کالا و اختلال در زنجیره تأمین داخلی شد(منبع). ۴- تأثیر جنگ ایران و اسرائیل بر حملونقل داخلی در آخرین اتفاق در پی تنش ها بین ایران و اسرائیل قراردادهای اجاره نفتکش از خلیج فارس به ژاپن تا ۲۰٪ افزایش نرخ کرایه و توقف تقاضا را تجربه کردهاند . این نشان میدهد که بازار نفت در شرق آسیا هم به دلیل جنگ درگیر اختلال شده است(منبع). حملات به تاسیسات نفتی ایران مانند حادثه بندر شهید رجایی و تهدید به بستن تنگه هرمز سبب کاهش ورود و خروج کالا شده است. هزینه بیمه مسیرهای دریایی و بندری افزایشیافته و کرایههای حمل صادراتی بینالمللی تا بیش از ۲۰٪ رشد کردهاند . تمامی این موراد منجر به کاهش بار های صادراتی میشود که در کل منجر به کاهش بار در کشور شده است.
پیشبینی روند بار در ایران برای کامیونداران (تابستان ۱۴۰۴)
1- افزایش نسبی بار داخلی با کاهش بار صادراتی به دلیل ناامنی در منطقه و اختلال در بنادر، بسیاری از شرکتها و رانندگان، ناگزیر به تمرکز بر حملونقل داخلی شدهاند. این موضوع احتمالاً تا پاییز ادامه خواهد داشت. همچنین نبود پرواز ها باعث می شود بسیاری از بار های هوایی از طریق حمل و نقل جاده ای جا به جا شوند.بنابریان رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی در حمل بار داخلی نظیر سوخت، مصالح و اقلام مصرفی قابل پیشبینی است. 2- کاهش صادرات و بارهای مرزی کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی بار صادراتی به دنبال تنش ها و کاهش ورودی بار های ورودی به بنادر و مرز های خاکی و تمرکز بیشتر رانندگان بر بار های داخلی را درپی خواهد داشت. 3- بازگشت نسبی تعادل تا پایان تابستان در صورت کاهش تنشهای نظامی و بازگشایی مسیرهای صادراتی انتظار میرود روند بار صادراتی به روند عادی بازگردد و فشار از بازار داخلی برداشته شود.
جمعبندی و پیشنهاد کاربردی برای کامیونداران
با توجه به افزایش فشار بر حملونقل داخلی و کاهش موقت بار صادراتی، رانندگان و شرکتهای باربری باید نکات زیر را مد نظر داشته باشند: *تمرکز بر بارهای پایدار داخلی * بررسی فرصتهای منطقهای جدید * آمادگی برای جهش بعدی در بار صادراتی
* حفظ دارایی و پرهیز از رفتار های هیجانی
اگر شما هم در صنعت حملونقل سنگین فعال هستید و به دنبال تحلیلهای بهروز، قیمتهای لحظهای کامیون و فرصتهای همکاری هستید حتما سایت شاپور سنگین را دنبال کنید و همچنین می توانید برای خرید انواع کامیون، کشنده ، کامیونت و ماشین آلات راهسازی به لینک این صفحات مراجعه کنید. و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.